NASI UCZNIOWIE

Edukacja w Internecie

Bezpieczny Internet

Licznik odwiedzin

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterDzisiaj1788

SiteGround web hosting Joomla Templates

Szkoła Podstawowa w Żurowej

Wycieczka klas I – III do Biecza, Jasła i Krosna

25 listopada uczniowie klas I-III wraz w wychowawczyniami wzięli udział w wycieczce w ramach przedsięwzięcia „Poznaj Polskę”.

Pierwszym punktem wycieczki było zwiedzanie Kolegiaty Bożego Ciała w Bieczu. Jest to późnogotycka budowla z XV wieku, jedna z najcenniejszych tego typu dorobków w Polsce. Wracając do autokaru zatrzymaliśmy się na rynku przed postacią kata odlanego z brązu. Dowiedzieliśmy się, że w Bieczu funkcjonowała Akademia Katowska, która edukowała katów świadczących później usługi w całej ówczesnej Polsce – w zakresie tortur i egzekucji.

Następnym punktem wycieczki było zwiedzanie Muzeum Lizaka w Jaśle. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od sklepiku ze słodkościami, gdzie nasi podopieczni mogli zobaczyć różne rodzaje lizaków różniących się kształtem, wielkością i kolorem. Każdy uczestnik wycieczki otrzymał pamiątkową pieczątkę, jako bilet wstępu do muzeum. Pani przewodnik w ciekawy sposób opowiedziała o początkach powstawania lizaków oraz jak wyglądała ich produkcja na przestrzeni lat. Dzieci zobaczyły różne eksponaty maszyn wykorzystywane w produkcji słodkości. Mogły również popróbować różnych rodzajów cukrów, powąchać aromatów, stosowanych w produkcji słodyczy. Największą atrakcją było jednak zobaczenie z bliska całego procesu powstawania lizaka, a także bezpośredniego udziału w nim. Przez dłuższą chwilę patrzyliśmy, jak pani za ladą pięknie formuje karmelizowaną gorącą masę, a następnie wszyscy próbowaliśmy stworzyć własne małe i słodkie arcydzieła. Oczywiście się udały i bardzo dobrze smakowały.

Przed zwiedzaniem ostatniego punktu wycieczki udaliśmy się na dwudaniowy obiad. Pełni sił i energii wyruszyliśmy do Centrum Dziedzictwa Szkła w Krośnie.

W ciągu dwóch godzin poznaliśmy proces produkcji szkła w teorii i w praktyce. W tym niezwykłym muzeum eksponaty można dotykać, obserwować jak powstają, a nawet współtworzyć. Zwiedzanie muzeum rozpoczęliśmy w miejscu, gdzie znajduje się piec, przy którym pracują hutnicy. Pokazali oni, w jaki sposób formuje się szkło, poprzez wytwarzanie róży od momentu rozgrzania w piecu tzw. surówki do momentu końcowego. Kolejnym punktem programu był udział w warsztatach, podczas których  malowaliśmy szklane obrazy poprzez nanoszenie wcześniej przygotowanych wzorów zwierząt, roślin lub postaci na szkło, rysując ich kontury specjalną czarną farbą, a następnie wypełniając je kolorami. W ten sposób powstały własnoręcznie zrobione szklane obrazy, które uczniowie mogli zabrali ze sobą. Kolejną atrakcją było samodzielne wybicie medalu – pamiątki, ze szklanej surówki. Później odwiedziliśmy warsztaty obróbki i zdobienia szkła: grawerowania, malowania na szkle, produkcji witraży i szklanych figurek. Następnie zwiedziliśmy ekspozycję najcenniejszych dzieł sztuki szklanej wykonanych przez lokalnych artystów. Pobyt w Centrum zakończyliśmy zakupami w firmowym sklepie, gdzie eksponaty zachwycały pięknem i oryginalnością.

Wyjazd był okazją do rozmów, wymiany wrażeń, był czasem spędzonym inaczej niż w szkolnych murach, ale z pewnością miał charakter dydaktyczny i wychowawczy.

Renata Kozdęba

Galeria zdjęć (kliknij)

Dawniej Andrzejki miały nieco inny charakter, więcej było w nich magii i wiary, że tego dnia przyszłość otwiera swoje tajemnice. Obecnie stały się wesołym spotkaniem towarzyskim, dostarczającym wielu przeżyć i emocji, a przepowiednie traktowane są mniej serio, bardziej z przymrużeniem oka. Upamiętniając zwyczaj wróżb w Wigilię Św. Andrzeja, w naszej szkole odbyły się wróżby i zabawa andrzejkowe .

23.11.2022r. odbyła się długo wyczekiwana impreza andrzejkowa, która była podzielona na 2 etapy. Najpierw bawiły się klasy I-III, potem klasa IV - VIII. Uświetniły ją przeboje muzyki współczesnej i disco polo. Chętnych do wspólnej zabawy nie brakowało! Po tańcach i poczęstunku przyszedł czas na wróżby. Choć wszyscy traktowali je z lekkim przymrużeniem oka, to cieszyły się one ogromnym zainteresowaniem. Uczniowie mogli  dowiedzieć się co czeka ich w niedalekiej przyszłości, poznać imię swego wybranka oraz zawód jaki będzie wykonywał. Następnie rozpoczęły się konkursy nagradzane drobnymi upominkami. Wzbudzały one wiele pozytywnych emocji i uśmiechu.  Dobra muzyka, ciekawe zabawy integracyjne, wróżby, na długo pozostaną w wspomnieniach uczniów oraz zainspirują społeczność szkolną do organizowania kolejnych szkolnych imprez.

Grażyna Mikrut

GALERIA ZDJĘC KLASY 0-3 (KLIKNIJ)

GALERIA ZDJĘC KLASY 4-8 (KLIKNIJ)

AKCJA ZBIÓRKI WOSKU/PARAFINY DLA UKRAINY

Świece okopowe są niezwykle proste w produkcji. W metalowej puszcze umieszczana jest skręcona tektura falista, która służy jako wzmocnienie i uszczelnienie, następnie całość zalewana jest woskiem lub parafiną. Knot wykonywany z drewna lub tektury. Gdy wszystko stwardnieje, powstaje świeca, która jest źródłem ciepła i światła dla żołnierzy na ponad 4-6 godzin (w zależności od wielkości).
W okopach nie ma prądu, nie można też rozpalić ogniska, więc taka świeca to jedyna szansa na ogrzanie się, wysuszenie ubrań czy zagotowanie wody na herbatę. Niestety do produkcji świec brakuje wosku/parafiny, potrzeby są ogromne, a temperatury coraz niższe.
Będziemy wdzięczni za każdą ilość wosku, parafiny! Wszystko zostanie przekazane na Ukrainę i przetopione, do wytworzenia świec okopowych.
Zbieramy:
Świece nowe, nadpalone, resztki świec /połamane/, wosk,
Wkłady do zniczy, /ewentualnie podgrzewacze/
Parafinę w formie granulatu
Parafinę zalewową długo palną w plastrach
Nie zbieramy płynnej parafiny ze względu na trudność przewozu.
Wymienione wyżej artykuły można składać w  szkole do poniedziałku tj. 28.11.2022.
Za wszelką okazaną pomoc serdecznie dziękujemy!

Samorząd Uczniowski z opiekunem

SZKOLNY WIECZÓR FILMOWY

Nasza szkoła to nie tylko lekcje, klasówki i oceny - to także miejsce, w którym nasi uczniowie mogą miło i ciekawie spędzić czas wolny. Z tego właśnie względu 18 listopada został zorganizowany wieczór filmowy.  Impreza była doskonałą okazją do obejrzenia ciekawego filmu : „Hobbit – niezwykłą podróż”, ale także do wspólnego spędzenia czasu w gronie przyjaciół i kolegów. Wszyscy doskonale się bawili i pomimo późnej pory nikomu nie chciało się spać. Był to czas rozmów, żartów oraz zajadana się popcornem. Wspólnie wieczór w miłym towarzystwie to jest to, co na pewno warto powtórzyć!

Opiekun Samorządu Szkolnego Justyna Czerkies

WYCIECZKA DO SANDOMIERZA BARANOWA SANDOMIERSKIEGO

Już po raz kolejny nasza szkoła otrzymała dofinansowanie w ramach przedsięwzięcia "Poznaj Polskę". Tym razem, 15 listopada, uczniowie klas IV - VIII udali się do Sandomierza i Baranowa Sandomierskiego.

Wtorkowy ranek przywitał nas jesiennym chłodem i delikatną mgłą, ale to nie zepsuło nam humoru. Przecież przed nami wycieczka! Wyruszyliśmy z Żurowej o godz. 7.30, a już o 10.00 zwiedzaliśmy renesansowy zamek magnacki w Baranowie Sandomierskim. Staliśmy na dziedzińcu, podziwiając zdobione kolumny, maszkarony mające chronić przed złymi duchami i arkadowe krużganki z 33 herbami szlacheckimi na ich sklepieniu. Ogromne portrety ludzi związanych z tym miejscem, ściany pokryte jedwabiem, pozłacane lustra i żyrandole z prawdziwymi kryształami znajdujące się w zamkowych pomieszczeniach sprawiły, że na chwilę przenieśliśmy się w inną epokę. W zamkowym przyziemiu obejrzeliśmy wystawę ćmielowskiej porcelany oraz wystawę prezentującą ginące zawody. Tutaj największe wrażenie robi wydobyte z Wisły 12-metrowe średniowieczne czółno dębowe wykonane z jednego kawałka drewna. Wyposażeni w pamiątkowe monety opuściliśmy zamek.

Po godz. 12.00 byliśmy już na sandomierskim rynku. Tu, przy zabytkowej studni, czekała na nas pani przewodnik, która przedstawiła nam historię powstania tego królewskiego miasta pełnego ładnych zaułków, uroczych kamienic i wąskich, krętych uliczek, po których poruszał się pewnie serialowy ksiądz - ojciec Mateusz. Nie mogliśmy więc pominąć wystawy "Świat ojca Mateusza". W pomieszczeniach zaaranżowanych na wzór tych serialowych natknęliśmy się na naturalnych rozmiarów woskowe postacie aktorów, nic więc dziwnego, że poczuliśmy się tak, jak na planie filmowym. Jeszcze tylko zdjęcia i z żalem opuściliśmy to nietypowe miejsce. Przy jednej z uliczek dostrzegliśmy 80-kilogramowy pierścień z ważącym 30 kg oczkiem z kamienia pasiastego występującego jedynie u podnóża Gór Świętokrzyskich. Podobno to kamień optymizmu, chroniący przed złem i dodający energii, więc nie sposób było go nie dotknąć. Następnie Wąwozem Św. Jacka Odrowąża udaliśmy się do romańsko - gotyckiego kościoła św. Jakuba. To pełna symboliki świątynia o surowym, głównie ceglanym, wnętrzu. Szczególnie utkwiły nam w pamięci scena przedstawiająca historię męczeństwa 49 dominikanów oraz barokowy sarkofag księżnej Adelajdy wykonany z jednego kawałka drewna i bogato zdobiony dekoracjami roślinnymi i heraldycznymi. Po opuszczeniu kościoła czekał nas spacer lessowym Wąwozem Św. Królowej Jadwigi. Tu poznaliśmy legendę związaną z patronką naszej szkoły, więc wiemy już, dlaczego ten liczący 500 m długości wąwóz nosi jej imię. Do zwiedzenia pozostała nam jeszcze Podziemna Trasa Turystyczna. 40-minutowy spacer wąskimi, krętymi korytarzami pozwolił na podziwianie średniowiecznych piwnic, w których kiedyś kupcy przechowywali swoje towary. Widzieliśmy też różne wymyślne narzędzia tortur, odczytaliśmy zapisany na tynku opis XVI-wiecznego Sandomierza i poznaliśmy kolejne legendy i ciekawostki związane z tym miastem. Na koniec zakup pamiątek, wspólne zdjęcie przy Bramie Opatowskiej i powrót do domu. W Żurowej byliśmy przed godz. 20.00.

Nasza szkolna wycieczka dobiegła końca. Aktywnie spędziliśmy czas, poznaliśmy kolejny region naszego kraju, jego historię, zabytki i niepowtarzalny klimat. Na pewno jeszcze kiedyś tu wrócimy.

Małgorzata Król

GMINNE OBCHODY NARODOWEGO ŚWIĘTA NIEPODLEGŁOŚCI

Jest 13 listopada 2022 r., wczesne niedzielne popołudnie. W kościele parafialnym w Swoszowej rozpoczyna się msza św. w intencji ojczyzny. To początek Gminnych Obchodów Narodowego Święta Niepodległości. W tej doniosłej uroczystości wzięła też udział delegacja uczniów naszej szkoły wraz z pocztem sztandarowym.

Po zakończonej mszy wszyscy udali się na Gilową Górę. Mocno zachmurzone niebo, jesienny chłód i mgła snująca się między drzewami tworzyły odpowiedni nastrój, skłaniały do refleksji nad tym, co stało się w tym miejscu 78 lat temu. Tu przed Pomnikiem Partyzantów odbyła się oficjalna część uroczystości. Wciągnięcie flagi państwowej, wspólne odśpiewanie hymnu narodowego, apel podległych i złożenie kwiatów i zniczy pamięci przez liczne delegacje przypomniały, w jakim celu się tu zgromadziliśmy - winniśmy pamięć wszystkim tym, którym zawdzięczamy wolność. Homilia wygłoszona przez ks. Kazimierza Pszenicznego i przemówienie Wójta Gminy Szerzyny Pana Grzegorza Gotfryda sprawiły, że przypomnieliśmy sobie wydarzenia i postacie, które przyczyniły się do odzyskania niepodległości przez Polskę. Wiemy już, czym jest patriotyzm i jak należy odnosić się do ojczyzny. Ojczyznę trzeba traktować jak matkę, czyli kochać ją, szanować i modlić się za nią. Pamiętajmy, że wolność jest krucha, więc musimy o nią dbać. Na zakończenie wysłuchaliśmy wiązanki pieśni patriotycznych w wykonaniu orkiestry OSP z Szerzyn. Mogliśmy też rozgrzać się gorącą herbatą i żołnierską grochówką.

Dzisiejszy dzień to kolejna lekcja historii, lekcja, podczas której nie potrzebowaliśmy podręczników, zeszytów ani nawet tablicy interaktywnej, a mimo to przemówiła wyraźnie i odcisnęła ślad, który zostanie w nas na długo.

Małgorzata Król

GALERIA ZDJĘĆ (KLIKNIJ)

Dnia 10 listopada 2022r. punktualnie o godzinie 11:11 społeczność naszej szkoły odśpiewała ,,Mazurka Dąbrowskiego"  w kolejnej 5. edycji akcji Ministerstwa Edukacji i Nauki „Szkoła do hymnu”. W ten sposób dołączyliśmy do wielu polskich i polonijnych społeczności szkolnych we wspólnym świętowaniu kolejnej 104. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.

M.Wrzosek

UROCZYSTA  AKADEMIA Z OKAZJI ŚWIĘTA ODZYSKANIA NIEPODLEGŁOŚCI

Dnia 9 listopada 2022r. społeczność uczniowska wzięła udział w uroczystości upamiętniającej 104. rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę. Uczniowie klasy ósmej i szóstej przygotowali recytację wierszy, scenę rozbiorów Polski i taniec z flagą, a zespół wokalno – instrumentalny zaprezentował pieśni patriotyczne. Akademia była doskonałą okazją do refleksji na temat tego, jacy jesteśmy, czego pragniemy i dokąd w życiu zmierzamy. To przecież od młodych Polaków zależy, jaka będzie przyszłość. Wszyscy zebrani w sali gimnastycznej w skupieniu wysłuchali wzruszających pieśni narodowych i patriotycznych utworów literackich. Często słyszymy słowa: Polska, jesteśmy Polakami, patriota, Ojczyzna. Jednak na co dzień nie myślimy o tym, czym jest dobro wspólne, interes narodowy, poczucie tożsamości, kultura. Nasi przodkowie wiele wycierpieli, abyśmy byli wolnymi Polakami. Każdy, kto zginął za Ojczyznę, powinien być szanowany. Ojczyzna powinna być czymś ważnym w życiu każdego człowieka, przecież jest tylko jedna. Należy pamiętać, że Polska to nie tylko kawałek miejsca na mapie, ale i my Polacy, którzy ją budujemy i tworzymy. Jesteśmy dumni z naszej Ojczyzny.

„Śniadanie daje moc”

Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia i najlepszy start w nowy dzień!

W roku szkolnym 2022/2023 nasza szkoła po raz kolejny przyłączyła się do programu edukacyjnego „Śniadanie Daje Moc”. Celem akcji jest promowanie zasad zdrowego odżywiania oraz zwiększanie świadomości uczniów na temat zdrowego odżywiania i roli śniadania. Dnia 8 listopada uczniowie klas I-III wraz z wychowawczyniami przygotowywali wspólne, zdrowe śniadania. Dzieci przyrządzały apetyczne kanapki, zdrowe przekąski i owocowe szaszłyki. Było pysznie, zdrowo, kolorowo! Tego dnia przeprowadzono również pogadanki na temat roli śniadania, jako najważniejszego posiłku w ciągu dnia. Dzięki niemu dzieci mają siłę i energię do nauki i zabawy, lepiej się koncentrują na wykonywanych zadaniach. Omówiony został także sposób w jaki taki posiłek powinien być skomponowany, a także zalety jakie płyną ze zdrowego odżywiania. Uczniowie dowiedzieli się również, że zdrowe odżywianie to nie tylko zdrowa żywność. Wspólne przygotowywanie i spożywanie śniadania sprawiło dzieciom wiele przyjemności i na pewno dobrze smakowało.

Renata Kozdęba

PRÓBNA EWAKUACJA SZKOŁY

W dniu 27 października w naszej szkole miała miejsce próbna ewakuacja szkoły. Głównym celem przeprowadzonej ewakuacji było przypomnienie uczniom, nauczycielom i pracownikom obsługi  obowiązujących procedur postępowania na wypadek wystąpienia zagrożenia jakim może być na przykład pożar czy wszelkiego rodzaju niebezpieczeństwa nakazujące ewakuowanie wszystkich użytkowników budynku w bezpieczne miejsce. Przed przystąpieniem do działań, z procedurami zapoznani zostali uczniowie, nauczyciele i pracownicy obsługi, każdy dostał wytyczne na wypadek zaistniałego zagrożenia. Ewakuacja została przygotowana we współpracy z miejscowa jednostką OSP Żurowa, która miała za zadanie rozpoznać zagrożenie, sprawdzić stan zdrowia uczniów oraz zabezpieczyć ewentualne zagrożenie tak, aby wszyscy cali i zdrowi opuścili budynek szkoły. Na szczęście to tylko ćwiczenia, ale są one nieodzownym elementem wiedzy i umiejętności  na wypadek zaistniałego zagrożenia.

W trakcie spotkania uczniowie zostali wyposażeni przez strażaków w elementy odblaskowe, które niezbędne są do bezpiecznego poruszania się po zmroku, za co serdecznie im dziękujemy.

Serdeczne podziękowanie dla strażaków, za poświęcony nam czas i udzielenie cennych wskazówek.

<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 następna > ostatnia >>

Ciekawe strony

Reklama

Ankieta dla uczniów

Jak podoba Ci się w szkole?