OBCHODY MIĘDZYNARODOWEGO DNIA JĘZYKA OJCZYSTEGO
21 lutego w naszej szkole obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. Klasy IV-VIII przystąpiły do zmagań konkursowych zatytułowanych „Mistrz Słowa”. Pierwszym zadaniem było losowanie i wybór nazwy związanej z językiem polskim dla grupy. Uczniowie wykazali się dużą kreatywnością. W klasie IV były to grupy: „Pinokio Sigma”, „Kleksiki”, „Pinokio”, „Odkrywcy języka polskiego”. W klasie V do rywalizacji przystąpiły: „Pajęczaki 1”,”Pajęczaki 2” oraz „Czerwony Kapturek”. Klasa VI podzielona była na 4 zespoły o nazwach: „Onomatopeja”, „Metafora”, „Drużyna 1”, „Onomatopeja 1”. Klasa VII to dwa zespoły: „Pasztety do boju” i „Dziady”. W klasie VIII 3 drużyny przyjęły nazwy: „Gang Mickiewicza”, „Zespół Soplicy” i „Zespół Soplicy 1”.
Klasy IV-V rywalizowały w czterech kategoriach:
- tworzenie słów z zestawu liter,
- łączenie w pary związków frazeologicznych z ich objaśnieniem,
- zadania typu prawda-fałsz,
- dopisywanie antonimów do podanych wyrazów.
I miejsce zajęła drużyna „Kleksiki” z klasy IV. II miejsce „Pajęczaki 1” z klasy V, a III „Pinokio” z klasy IV. Średnia punktów klasy IV: 65,75 p., klasy V: 59 p.
Klasy VI-VIII rywalizowały w pięciu kategoriach:
- tworzenie słów z zestawu liter,
- łączenie w pary związków frazeologicznych z ich objaśnieniem,
- zadania typu prawda-fałsz,
- dopisywanie antonimów do podanych wyrazów,
- wskazywanie synonimów.
I miejsce zajęła drużyna „Dziady” z klasy VII,II „Onomatopeja 2” z klasy VI, a III „Zespół Soplicy” z klasy VIII. Średnia punktów klasy VI: 122,25 p., klasy VII:142,5 p., a VIII:122,3 p.
Gratulujemy wszystkim uczniom zaangażowania w pracę zespołu i kreatywności. Mamy nadzieję, że rywalizacja przyczyniła się nie tylko do doskonalenia języka ojczystego, ale i umiejętności pracy w grupach. Ważnym aspektem pielęgnowania języka polskiego jest regularne czytanie książek. Dopełnieniem obchodów Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego było podsumowanie konkursu czytelniczego, którego główny cel to poznawanie utworów literatury dziecięcej oraz kształtowanie zainteresowań czytelniczych. Chętni uczniowie klas IV-VII zapoznawali się z treścią książek: kl. IV „Spotkanie nad morzem” J. Korczakowskiej, kl. V „Władca Lewawu” D. Terakowskiej, kl. VI „Ten obcy” I. Jurgielewiczowej, kl. VII „Kłamczucha” M. Musierowicz. Kolejny etap to sprawdzenie wiedzy z treści książek. Tego wymagającego zadania podjęło się 7 uczniów: kl. IV- Bartosz Ziomek, Marcel Walczyk, kl. V – Jan Jodłowski, Wojciech Mikrut, kl.VI – Aleksandra Słomska, Dawid Bąk, Ksawery Mikrut, kl. VII – Maja Niedziela. Wyniki są następujące: I miejsce – Aleksandra Słomska, I miejsce – Bartosz Ziomek, III miejsce – Marcel Walczyk. Uczniowie klas IV-V przygotowywali także plakaty zachęcające do przeczytania książek. Wykazali się tu dużą pomysłowością, oryginalnością wykonania i zastosowania technik plastycznych. Okazuje się, że czytanie książek może być ciekawą formą spędzania czasu, a rozmowy o książkach – wskazówką, radą, jak postępować w trudnych sytuacjach, a czasem przestrogą przed konsekwencjami złych wyborów.
Anna Mikos Małgorzata Mikrut
|