
KONKURS WIELKANOCNY

We środę 27.03.2024r. odbyło się podsumowanie szkolnego konkursu plastycznego na ozdobę wielkanocną. Była to okazja do zaprezentowania swoich umiejętności plastycznych w kategorii kompozycji przestrzennych.
17 uczniów wykonało ciekawe i różnorodne prace. Świadczą one o dużej pomysłowości, cierpliwości i zaangażowaniu podczas ich tworzenia. Zaprezentowana wystawa prac akcentuje tradycje i zwyczaje, oraz przypomina o nadchodzących Świętach Wielkanocnych.
Z prac, które otrzymałyśmy zostali wyłonieni zwycięzcy. Jury oceniało samodzielność wykonania, estetykę, pomysłowość i wkład pracy.
Grupa 0-III
- I miejsce: Aleksandra Jamro kl.II
- II miejsce: Aleksandra Mikrut kl.0
- III miejsce: Szymon Rutkowski kl.I
Grupa IV-VIII
- I miejsce: Marta Jodłowska kl.VI
- II miejsce: Aleksandra Słomska kl.V
- III miejsce: Wojciech Mikrut kl.IV
Gratulujemy!
Wszystkie osoby otrzymały nagrody, oceny oraz uwagi pozytywne.
Renata Kozdęba |
"WIOSNA, WIOSNA, ACH TO TY..." GALERIA ZDJĘC (KLIKNIJ)

Kiedy dzieci widzą wiosnę nagle stają się radosne, kiedy wiosna dzieci wita. kwiatek w sercu im rozkwita
Wiosna to czas, kiedy przyroda budzi się do życia po długim, zimowym śnie. Przywitanie wiosny związane jest z miłymi przeżyciami wszystkich dzieci. Przyjście nowej pory roku jest doskonałą okazją do tego, by uzmysłowić najmłodszym, jak wielkie bogactwo niesie ze sobą budząca się do życia przyroda.
We środę 27 marca uczniowie z klas młodszych wyruszyli na poszukiwanie wiosny. Na pierwszym wiosennym spacerze obserwowali bacznie, czy widać już wiosnę w przyrodzie. W tym ważnym dla nich dniu towarzyszyła im piękna, słoneczna pogoda, która wszystkim dodawała energii i pozwoliła jeszcze bardziej uwierzyć, że wiosna jest już naprawdę z nami. W barwnym korowodzie z kolorowym gaikiem udali się na spacer, żeby zgodnie z tradycją powitać wiosnę. Każdy uczeń zabrał ze sobą element symbolizujący wiosnę – opaski z kwiatami, żabkami, bocianami, pszczółkami, motylami, pluszowe bociany, sikorki, gęsi, jeże. Uczniowie klasy 3 recytowali wiersze o wiośnie. Na koniec wszyscy śpiewem i głośnymi okrzykami przywitali wiosnę.
Mamy nadzieję, że wiosna już z nami zostanie, a my będziemy cieszyć się z ciepłych i słonecznych dni.
Renata Kozdęba |
"ENGLISH IS FUN" - KONKURS JĘZYKA ANGIELSKIEGO
W dniu 26 marca 2024 roku uczniowie z naszej szkoły w składzie Konrad Bąk, Bartłomiej Słota i Patrycja Reczek dumnie reprezentowały naszą szkołę w XIII Konkursie Języka Angielskiego; "English is fun" w Zespole Szkół Ponadpodstawowych im. prof. Czesława Majorka w Ryglicach. W konkursie wzięło udział niemal 50 uczniów ze szkół podstawowych z pobliskich miejscowości. Celem konkursu było umożliwienie uczniom zainteresowanym językiem angielskim wykazania się swoimi umiejętnościami z zakresu znajomości gramatyki, słownictwa oraz funkcji językowych w formie pisemnej jak i umiejętności rozumienia tekstu czytanego. Konkurs miał również na celu propagowanie nauki języka angielskiego i sprawdzenie umiejętności uczniów przed rozpoczęciem nauki na dalszym etapie edukacji. Gratulujemy uczniom wiedzy i umiejętności oraz zachęcamy do dalszego zgłębiania tajników języka angielskiego.
Maria Kędzior
|
NASZA MOWA OJCZYSTA
Wprawdzie od 21 lutego, kiedy to obchodzimy Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego, minęło już sporo czasu, ale przecież nigdy nie jest za późno na to, aby podkreślić znaczenie mowy ojczystej. Tym bardziej, że w marcu obchodzimy też Dzień Pisarzy, którzy przecież dbają o piękno ojczystego słowa, a także Dzień Gramatyki, która jest ważną częścią naszego języka.
Uczniowie klasy VII przygotowali krótką scenkę, która miała nam wszystkim uświadomić, że nasz język ojczysty ma długą historię, że nasza ojczysta mowa mocno się zmieniała na przestrzeni dziejów. Zwrócili uwagę na to, że zbyt często zaśmiecamy polszczyznę w codziennym komunikowaniu się. Dlaczego? Czy robimy to bezrefleksyjnie? Czy chcemy pokazać, jacy to jesteśmy światowi? To chyba nie jest najlepszy sposób. Pierwszoklasiści przyznali, że są małymi Polakami, więc oni na pewno będą posługiwać się poprawną polszczyzną. A pozostali? Zobaczymy. Czas pokaże. Ponieważ 21 marca przypada również Światowy Dzień Poezji, siódmoklasiści wzbogacili swój występ wierszami podkreślającymi piękno, ale też znaczenie ojczystej mowy. Na koniec pojawiły się "łamańce językowe", które sprawiały trudność w wymowie, ale przyniosły także dużo śmiechu.
Jaka jest współczesna polszczyzna? Bez wątpienia przeżywa gwałtowne zmiany. Pojawiają się liczne zapożyczenia, bezsensowne neologizmy, panuje tendencja do skracania i zdrabniania wyrazów, lekceważy się ortografię, interpunkcję i znaki diakrytyczne. To niebezpieczne zjawisko jest widoczne głównie w komunikowaniu się przez internet. Naszą ojczystą mowę cechuje różnorodność i niepowtarzalność. Jesteśmy dumni z Wawelu, chwalimy się dokonaniami Mikołaja Kopernika, obrazami Jana Matejki, pięknem polskiej przyrody. Bądźmy też dumni z mowy, która nas łączy.
Zadbajmy o to, by na co dzień nasz język pokazywał, jakimi jesteśmy Polakami. Weźmy sobie głęboko do serca słowa Janusza Korczaka: "Źle mówić lub pisać - to znaczy krzywdzić swoją mową tych wszystkich, którzy ją z taką czcią budowali".
Małgorzata Król
|
DZIEŃ BEZ PLECAKA I ŚWIATOWY DZIEŃ ZESPOŁU DOWNA
21 marca cała społeczność szkolna zebrała się na sali gimnastycznej włączając się w dwie akcje zorganizowane z pomocą Samorządu Uczniowskiego - Dzień bez plecaka i Światowy Dzień Zespołu Downa.
Dzień bez plecaka to wyjątkowa akcja, która zagościła już w wielu polskich szkołach. Nasi uczniowie wykazali się kreatywnością w poszukiwaniu „zastępstwa” dla tradycyjnego plecaka, by przynieść do szkoły wszystkie potrzebne przybory w dowolny, zabawny sposób.
Zeszyty i podręczniki zostały spakowane w wózki dziecięce, kosze na śmieci, walizki, poszewki od poduszek, kosze sklepowe, różne pojemniki, garnki, rower, skrzynkę na amunicję i narzędzia, klatki do przenoszenia zwierząt, szuflady, doniczki, matę do ćwiczeń, basen na piłeczki, bęben, mikrofalówkę i wiele innych rzeczy, których nie sposób wymienić. Liczyła się kreatywność, pomysłowość i inwencja twórcza, a tego naszym uczniom nie brakuje.
Co ciekawe Dzień bez plecaka to święto, które pochodzi z USA. Za oceanem podczas No backpack Day dzieci chodzą do szkoły bez plecaków, a swoje książki i przybory szkolne noszą w rękach lub w plastikowych torbach. Dlaczego? Wszystko po to, by zwiększać świadomość trudnych warunków bytowych oraz problemów z dostępem do edukacji milionów dzieci na całym świecie. Wiele z nich musi chodzić do szkoły pieszo, z książkami i zeszytami w rękach lub w reklamówkach, bo nie stać ich na plecak.
W Polsce Dzień bez plecaka jest raczej traktowany, jako zabawa, forma integracji, ale w szczytnych celach chętnie dołączamy się do takich akcji.
21 marca obchodziliśmy też w naszej szkole Światowy Dzień Zespołu Downa. Warto wiedzieć, że Światowy Dzień Zespołu Downa jest świętem ustanowionym w 2005 r. z inicjatywy Stowarzyszenia Down Syndrome International w celu budowania świadomości na temat tego, czym jest ZD. Data obchodów jest symboliczna. Nieprzypadkowo przypada ona na 21. dzień 3. miesiąca w roku, ponieważ to właśnie dodatkowy trzeci chromosom w 21. parze powoduje występowanie tej wady genetycznej.
Chromosom przypomina kształtem skarpetkę, dlatego stała się ona symbolem Światowego Dnia Zespołu Downa. Na znak tolerancji, szacunku i solidarności z tymi osobami uczniowie założyli do szkoły różne, niepasujące do siebie, kolorowe, zabawne skarpety. Na korytarzu została wykonana gazetka okolicznościowa podejmująca tematykę tolerancji i wrażliwości na potrzeby osób dotkniętych Zespołem Downa. Pani pedagog wygłosiła krótką pogadankę, aby uwrażliwić dzieci i pokazać, że „inny” nie znaczy gorszy, że w społeczeństwie jest miejsce dla każdego człowieka i wszyscy powinniśmy się wzajemnie wspierać, nie dzielić. Każda klasa przygotowała kolorowe papierowe skarpety, którymi zostały udekorowane drzwi do klas.
Tak! Wszyscy jesteśmy różni, a ta „różność” czyni nas wyjątkowymi! Dziś zatrzymaj się na chwilę i doceń jak wiele masz obok siebie! A widząc osobę z Zespołem Downa - po prostu się do niej uśmiechnij.
Renata Kozdęba
|

Eliminacje Ogólnopolskiego Turnieju Wiedzy Pożarniczej
"MŁODZIEŻ ZAPOBIEGA POŻAROM"

Dnia 15 marca uczniowie naszej szkoły wzięli udział w eliminacjach Ogólnopolskiego Turnieju Wiedzy Pożarniczej "MŁODZIEŻ ZAPOBIEGA POŻAROM. Na etapie szkolnym jury w składzie: Wojciech Bąk - przewodniczący, Łukasz Studziński - sekretarz, Krzysztof Bąk i Adam Setlik - członkowie, wyłniło zwycięzców w dwóch kategoriach: dla uczniów z klas I – IV oraz dla uczniów z klas V – VIII. Laureaci będą reprezentować naszą szkołę na etapie gminnym.
Nasi mistrzowie to:
Kategoria: I – IV
- I miejsce - Kamil Zbylut
- II miejsce – Wojciech Mikrut
- III miejsce – Adrian Gruszkowski
Kategoria: V – VIII
- I miejsce – Dominik Gruszkowski
- II miejsce – Dominik Duda
- III miejsce Antoni Drożdż
Gratulujemy zwycięzcom i życzymy dalszych sukcesów.
|
8 MARCA - MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ KOBIET

„Raz do roku jest taki dzień, który przemija jak piękny sen. Wszystkie kobiety, panie i matki, w dniu tym dostają pachnące kwiatki.”
Dzień Kobiet na stałe wpisał się do szkolnego kalendarza. Co roku z okazji tego sympatycznego marcowego święta w naszej szkole pojawiają się kwiaty, życzenia i drobne upominki dla małych i tych większych kobiet. W tym roku każda klasa świętowała to sympatyczne marcowe święto na swój sposób.
Dzień Kobiet w klasach był obchodzony uroczyście. Chłopcy zachowali się jak dżentelmeni. Swoim wychowawczyniom i koleżankom wręczyli kwiaty i drobne słodkości. Samorząd Uczniowski również przygotował słodką niespodziankę i życzenia dla dziewczynek i wszystkich pań. Był to miły i sympatyczny dzień.
Renata Kozdęba
|
KONKURS EKOLOGICZNY "PARKI KRAJOBRAZOWE POLSKI"
Dnia 29.02.2024r. w Urzędzie Gminy w Szerzynach odbył się II etap konkursu ,, Parki Krajobrazowe Polski” zorganizowany już kolejny raz przez Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Małopolskiego, tym razem pod hasłem "Ssaki Polski". Walczyło pięć drużyn z naszej gminy. Uczniowie rozwiązując test musieli się wykazać nie tylko wiedzą o ssakach zamieszkujących teren Polski, ale również wiadomościami o wartościach przyrodniczych, historycznych, kulturowych oraz walorach Parku Krajobrazowego Pasma Brzanki.
Nasz zespół w składzie Antoni Drożdż, Arkadiusz Zbylut i Dominik Duda zajęli II miejsce. Cieszy fakt, że najmłodszy uczestnik konkursu, nasz uczeń z klasy V Antoni Drożdż zdobył najwięcej punktów. Brawo chłopcy.
Uczestnicy otrzymali dyplomy i upominki ufundowane przez Wójta Gminy Szerzyny Pana Grzegorza Gotfryda.
Celina Mikrut |
|
|