DZIEŃ BEZ PLECAKA I ŚWIATOWY DZIEŃ ZESPOŁU DOWNA
21 marca cała społeczność szkolna zebrała się na sali gimnastycznej włączając się w dwie akcje zorganizowane z pomocą Samorządu Uczniowskiego - Dzień bez plecaka i Światowy Dzień Zespołu Downa.
Dzień bez plecaka to wyjątkowa akcja, która zagościła już w wielu polskich szkołach. Nasi uczniowie wykazali się kreatywnością w poszukiwaniu „zastępstwa” dla tradycyjnego plecaka, by przynieść do szkoły wszystkie potrzebne przybory w dowolny, zabawny sposób.
Zeszyty i podręczniki zostały spakowane w wózki dziecięce, kosze na śmieci, walizki, poszewki od poduszek, kosze sklepowe, różne pojemniki, garnki, rower, skrzynkę na amunicję i narzędzia, klatki do przenoszenia zwierząt, szuflady, doniczki, matę do ćwiczeń, basen na piłeczki, bęben, mikrofalówkę i wiele innych rzeczy, których nie sposób wymienić. Liczyła się kreatywność, pomysłowość i inwencja twórcza, a tego naszym uczniom nie brakuje.
Co ciekawe Dzień bez plecaka to święto, które pochodzi z USA. Za oceanem podczas No backpack Day dzieci chodzą do szkoły bez plecaków, a swoje książki i przybory szkolne noszą w rękach lub w plastikowych torbach. Dlaczego? Wszystko po to, by zwiększać świadomość trudnych warunków bytowych oraz problemów z dostępem do edukacji milionów dzieci na całym świecie. Wiele z nich musi chodzić do szkoły pieszo, z książkami i zeszytami w rękach lub w reklamówkach, bo nie stać ich na plecak.
W Polsce Dzień bez plecaka jest raczej traktowany, jako zabawa, forma integracji, ale w szczytnych celach chętnie dołączamy się do takich akcji.
21 marca obchodziliśmy też w naszej szkole Światowy Dzień Zespołu Downa. Warto wiedzieć, że Światowy Dzień Zespołu Downa jest świętem ustanowionym w 2005 r. z inicjatywy Stowarzyszenia Down Syndrome International w celu budowania świadomości na temat tego, czym jest ZD. Data obchodów jest symboliczna. Nieprzypadkowo przypada ona na 21. dzień 3. miesiąca w roku, ponieważ to właśnie dodatkowy trzeci chromosom w 21. parze powoduje występowanie tej wady genetycznej.
Chromosom przypomina kształtem skarpetkę, dlatego stała się ona symbolem Światowego Dnia Zespołu Downa. Na znak tolerancji, szacunku i solidarności z tymi osobami uczniowie założyli do szkoły różne, niepasujące do siebie, kolorowe, zabawne skarpety. Na korytarzu została wykonana gazetka okolicznościowa podejmująca tematykę tolerancji i wrażliwości na potrzeby osób dotkniętych Zespołem Downa. Pani pedagog wygłosiła krótką pogadankę, aby uwrażliwić dzieci i pokazać, że „inny” nie znaczy gorszy, że w społeczeństwie jest miejsce dla każdego człowieka i wszyscy powinniśmy się wzajemnie wspierać, nie dzielić. Każda klasa przygotowała kolorowe papierowe skarpety, którymi zostały udekorowane drzwi do klas.
Tak! Wszyscy jesteśmy różni, a ta „różność” czyni nas wyjątkowymi! Dziś zatrzymaj się na chwilę i doceń jak wiele masz obok siebie! A widząc osobę z Zespołem Downa - po prostu się do niej uśmiechnij.
Renata Kozdęba
|