NASI UCZNIOWIE

Edukacja w Internecie

Bezpieczny Internet

Licznik odwiedzin

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterDzisiaj1250

Designed by:
SiteGround web hosting Joomla Templates

Wycieczka klas I – III do Biecza, Jasła i Krosna

25 listopada uczniowie klas I-III wraz w wychowawczyniami wzięli udział w wycieczce w ramach przedsięwzięcia „Poznaj Polskę”.

Pierwszym punktem wycieczki było zwiedzanie Kolegiaty Bożego Ciała w Bieczu. Jest to późnogotycka budowla z XV wieku, jedna z najcenniejszych tego typu dorobków w Polsce. Wracając do autokaru zatrzymaliśmy się na rynku przed postacią kata odlanego z brązu. Dowiedzieliśmy się, że w Bieczu funkcjonowała Akademia Katowska, która edukowała katów świadczących później usługi w całej ówczesnej Polsce – w zakresie tortur i egzekucji.

Następnym punktem wycieczki było zwiedzanie Muzeum Lizaka w Jaśle. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od sklepiku ze słodkościami, gdzie nasi podopieczni mogli zobaczyć różne rodzaje lizaków różniących się kształtem, wielkością i kolorem. Każdy uczestnik wycieczki otrzymał pamiątkową pieczątkę, jako bilet wstępu do muzeum. Pani przewodnik w ciekawy sposób opowiedziała o początkach powstawania lizaków oraz jak wyglądała ich produkcja na przestrzeni lat. Dzieci zobaczyły różne eksponaty maszyn wykorzystywane w produkcji słodkości. Mogły również popróbować różnych rodzajów cukrów, powąchać aromatów, stosowanych w produkcji słodyczy. Największą atrakcją było jednak zobaczenie z bliska całego procesu powstawania lizaka, a także bezpośredniego udziału w nim. Przez dłuższą chwilę patrzyliśmy, jak pani za ladą pięknie formuje karmelizowaną gorącą masę, a następnie wszyscy próbowaliśmy stworzyć własne małe i słodkie arcydzieła. Oczywiście się udały i bardzo dobrze smakowały.

Przed zwiedzaniem ostatniego punktu wycieczki udaliśmy się na dwudaniowy obiad. Pełni sił i energii wyruszyliśmy do Centrum Dziedzictwa Szkła w Krośnie.

W ciągu dwóch godzin poznaliśmy proces produkcji szkła w teorii i w praktyce. W tym niezwykłym muzeum eksponaty można dotykać, obserwować jak powstają, a nawet współtworzyć. Zwiedzanie muzeum rozpoczęliśmy w miejscu, gdzie znajduje się piec, przy którym pracują hutnicy. Pokazali oni, w jaki sposób formuje się szkło, poprzez wytwarzanie róży od momentu rozgrzania w piecu tzw. surówki do momentu końcowego. Kolejnym punktem programu był udział w warsztatach, podczas których  malowaliśmy szklane obrazy poprzez nanoszenie wcześniej przygotowanych wzorów zwierząt, roślin lub postaci na szkło, rysując ich kontury specjalną czarną farbą, a następnie wypełniając je kolorami. W ten sposób powstały własnoręcznie zrobione szklane obrazy, które uczniowie mogli zabrali ze sobą. Kolejną atrakcją było samodzielne wybicie medalu – pamiątki, ze szklanej surówki. Później odwiedziliśmy warsztaty obróbki i zdobienia szkła: grawerowania, malowania na szkle, produkcji witraży i szklanych figurek. Następnie zwiedziliśmy ekspozycję najcenniejszych dzieł sztuki szklanej wykonanych przez lokalnych artystów. Pobyt w Centrum zakończyliśmy zakupami w firmowym sklepie, gdzie eksponaty zachwycały pięknem i oryginalnością.

Wyjazd był okazją do rozmów, wymiany wrażeń, był czasem spędzonym inaczej niż w szkolnych murach, ale z pewnością miał charakter dydaktyczny i wychowawczy.

Renata Kozdęba

Ciekawe strony

Reklama

Ankieta dla uczniów

Jak podoba Ci się w szkole?